Filter by دسته‌ها
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 6 مورد از برترین دوره های هوش مصنوعی اخلاقی

6 مورد از برترین دوره های هوش مصنوعی اخلاقی

با نفوذ فناوری هوش مصنوعی در تمامی جنبه‌های زندگی بشر امروزی، ایجاد درک و آگاهی در مورد چالش‌های اخلاقی و خطرات احتمالی این فناوری اهمیت بسیار یافته است. بدین منظور، برخی مؤسسات اقدام به برگزاری دوره‌هایی آموزشی در زمینه اخلاق هوش مصنوعی کرده‌اند که ما در اینجا به شش مورد از بهترین دوره های هوش مصنوعی اخلاقی اشاره می‌کنیم.

هوش مصنوعی به پشتوانه گام‌های بلند فناوری و سرمایه‌گذاری رو به رشد در این بخش، با سرعتی قابل توجه در حال گسترش یافتن است. به گفته استیون هاوکینگ، موفقیت در ایجاد هوش مصنوعی بزرگ‌ترین رویداد در تاریخ بشر خواهد بود که متأسفانه، ممکن است آخرین رویداد نیز باشد، مگر اینکه یاد بگیریم چگونه از خطرات آن اجتناب کنیم. با توجه به همین نکته، هلن انگو، پژوهشگر و یکی از نویسندگان گزارش شاخص هوش مصنوعی دانشگاه استنفورد در سال ۲۰۲۲، می‌گوید: «از آنجا که سیستم‌های هوش مصنوعی به شکل فزاینده‌ای در حال توانمندتر شدن هستند، آسیب‌شناسی این فرایند مهم است».

مزیت اقتصادی طراحی اخلاقی برای کسب و کار ؛ مؤسسه مهندسان برق و الکترونیک

این دوره که یکی از بهترین دوره های هوش مصنوعی اخلاقی است، دوره‌ای آموزشی است که توسط مؤسسه مهندسان برق و الکترونیک با نشان اختصاری آی‌ای‌ای‌ای (IEEE) برگزار می‌شود بر این نکته تمرکز دارد که روش‌‌های فلسفی سنتی مانند فایده‌گرایی، اخلاق فضیلت و دیگر روش‌های کلیدی اخلاق کاربردی، چگونه برای پذیرش فناوری نوین و تقویت هوش مصنوعی تکامل یافته‌اند. در این دوره مقدماتی، نحوه گنجاندن هوش مصنوعی در فرآیند نوآوری کسب و کارها آموزش داده می‌شود. همچنین طرح درس این دوره شامل توصیه‌هایی است در مورد اینکه چه کسی باید این ایده‌ها را در سازمان‌ها اجرا کند.

برای جزئیات بیشتر در مورد این دوره آموزشی مؤسسه مهندسان برق و الکترونیک، اینجا را کلیک کنید.

اخلاق هوش مصنوعی؛ دانشگاه آکسفورد

دوره آموزشی اخلاق هوش مصنوعی که توسط گروه آموزش بزرگسالان دانشگاه آکسفورد برگزار می‌شود دوره‌ای مقدماتی درباره مفاهیم اساسی اخلاق هوش مصنوعی است و در آن به مسائل اخلاقی در مورد پذیرش هوش مصنوعی در زندگی روزمره پرداخته می‌شود. این دوره مطمئنا یکی از بهترین دوره های هوش مصنوعی اخلاقی است.

بخش اول این دوره آموزشی به پرسش‌هایی مهم مانند این می‌پردازد که «چه چیزی هوش مصنوعی را از سایر انواع یادگیری ماشین متمایز می‌کند؟» یا اینکه «آیا توسعه هوش مصنوعی یک موضوع اخلاقی ضروری است؟». بخش دوم دوره نیز به سؤالاتی اخلاقی در مورد ایجاد هوش مصنوعی اختصاص دارد. از جمله سؤالاتی مانند اینکه «آیا ایجاد هوش مصنوعی از نظر اخلاقی مجاز است؟»، «آیا از نظر اخلاقی از بین بردن یک هوش مصنوعی جایز است؟» و «چه زمانی یک هوش مصنوعی دارای موقعیت اخلاقی است؟».

در بخش سوم دوره آموزشی به مسائل فلسفی پیرامون طراحی هوش مصنوعی اخلاقی پرداخته می‌شود. در این بخش رویکردهای مبتنی بر قانون (مانند سه قانون رباتیک آسیموف)، رویکردهای پایین به بالا، و رویکردهای از بالا به پایین برای طراحی هوش مصنوعی اخلاقی بررسی می‌شود. بخش چهارم دوره به بررسی این موضوع می‌پردازد که «آیا هوش مصنوعی به طور ذاتی تهدیدی برای انسان‌ها محسوب می‌شود یا نه؟» و «آیا می‌توان اهداف وجودی خود را با اهداف یک هوش مصنوعی هماهنگ کرد؟». در نهایت، بخش پنجم حول محور اخلاقیات در موارد ویژه بهره‌گیری از هوش مصنوعی می‌چرخد. در این بخش مسائل اخلاقی مربوط به پهپادهای جنگی خودکار، وسایل نقلیه خودران، ربات‌های جنسی و تشخیص مراقبت‌های بهداشتی هوش مصنوعی طرح می‌گردد.

دوره اخلاق هوش مصنوعی آکسفورد شامل یک هفته تدریس فشرده است که کاملاً به صورت آنلاین از طریق فضای مجازی نیز قابل استفاده است.

برای آگاهی بیشتر در مورد دوره اخلاق هوش مصنوعی آکسفورد، اینجا را کلیک کنید.

اخلاق هوش مصنوعی؛ دانشگاه هلسینکی

دوره آموزشی آنلاین و رایگان اخلاق هوش مصنوعی دانشگاه هلسینکی، برای کسانی طراحی شده که به جنبه‌های اخلاقی هوش مصنوعی علاقه‌مندند. این دوره همچنین مناسب کسانی است که می‌خواهند بدانند برای توسعه هوش مصنوعی به روش اخلاقی پایدار چه کارهایی مجاز و چه کارهایی غیرمجاز است. در این دوره با اجرای تمرین‌هایی عملی، نحوه ترکیب مفاهیم و نظریه‌های اخلاقی با هوش مصنوعی آموزش داده می‌شود.

این دوره آموزشی دارای هفت فصل است:

۱. «اخلاق هوش مصنوعی چیست؟»، ۲. «عدم سوءاستفاده»، ۳. «مسئولیت»، ۴. «شفافیت»، ۵. «حقوق بشر»، ۶. «انصاف»، و ۷. «اخلاق هوش مصنوعی در عمل».

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دوره اخلاق هوش مصنوعی دانشگاه هلسینکی به اینجا بنگرید.

دوره های هوش مصنوعی اخلاقی

مسترکلاس اخلاق هوش مصنوعی مدرسه علوم اقتصادی و سیاسی لندن

در ادامه معرفی برترین دوره های هوش مصنوعی اخلاقی به دوره مسترکلاس اخلاق هوش مصنوعی می‌رسیم. مدرسه علوم اقتصادی و سیاسی لندن با نشانه اختصاری ال‌اس‌ای (LSE)، اقدام به برگزاری مسترکلاس سه‌هفته‌ای آنلاین در مورد اخلاق هوش مصنوعی کرده است. این دوره مربوط به چالش‌ها و فرصت‌های اخلاقی هوش مصنوعی است. شرکت‌کنندگان در این دوره مفاهیمی مانند انصاف، نابرابری و شفافیت را در موقعیت‌های دنیای واقعی برای درک و حل معضلات اخلاقی ناشی از سیستم‌های هوش مصنوعی به کار خواهند برد. در این دوره همچنین مسائلی مانند «شیوه بهره‌گیری از هوش مصنوعی در استخدام و نظارت بر کارمندان» و نیز اینکه «چگونه تبعیض و عدم تعادل قدرت می‌تواند بر یک سازمان تأثیر بگذارد» بررسی می‌شود.

دپارتمان فلسفه، منطق و روش علمی مدرسه علوم اقتصادی و سیاسی لندن این دوره را در سه هفته با اختصاص دادنِ زمانِ ۶ تا ۸ ساعت در هر هفته برگزار می‌کند.

برای جزئیاتی دیگر در خصوص این مسترکلاس مدرسه علوم اقتصادی و سیاسی لندن اینجا را کلیک کنید.

گواهینامه اخلاق هوش مصنوعی؛ یودمی

شرکت آموزش آمریکایی یودمی (Udemy) یک جلسه آموزشی یک‌ساعته را که به صورت «ویدیو درخواستی» (به معنی آزاد بودن کاربران در استفاده از محتوای صوتی و تصویری در زمان دلخواه خود) ارائه می‌شود، همراه با صدور گواهینامه برگزار می‌کند و این دوره یکی از بهترین دوره های هوش مصنوعی اخلاقی است.

این محتوای آموزشی برای افرادی طراحی شده است که با داده‌ها و فناوری‌های هوش مصنوعی کار می‌کنند و دارای سه بخش است. بخش اول ویژه تاریخچه اخلاق، اخلاق در تجارت و پنج اصل رایج در آن است. در بخش دوم اخلاق در زمینه هوش مصنوعی، همراهِ مصاحبه با بنیانگذاران آن در سراسر جهان، بررسی می‌شود. بخش سوم نگاهی است به اصول دولت‌ها و رهبران، و مقایسه آن‌ها با پنج رکن سنتی به منظور ایجاد چهارچوبی برای طرح نقشه راه اخلاق در هوش مصنوعی.

برای آگاهی بیشتر در مورد این محتوای آموزشی یودمی اینجا را کلیک کنید.

اخلاق داده‌ها، هوش مصنوعی و نوآوری مسئولانه؛ دانشگاه ادینبورگ

این دوره آموزشی که توسط آزمایشگاه داده و ابتکارِ نوآوری مبتنی بر داده دانشگاه ادینبورگ برگزار می‌شود، ویژه بررسی مسائل اجتماعی، سیاسی، قانونی و اخلاقی با سیستم‌های نوآوری مبتنی بر داده، هوش مصنوعی و یادگیری ماشین است. در برنامه درسی این دوره، بر روی انصاف، جانبداری، استفاده مجدد از داده‌ها، حریم خصوصی و حفاظت از داده‌ها و غیره مطالعات موردی صورت می‌گیرد.

این دوره که یکی از بهترین دوره های هوش مصنوعی اخلاقی است، به مفاهیم اجتماعی زمینه‌های مبتنی بر داده، مانند تشخیص چهره، پلیس پیش‌بینی، غربالگری پزشکی، خانه‌ها و شهرهای هوشمند، بانکداری و هوش مصنوعی می‌پردازد. همچنین در این دوره ابزارهای مورد نیاز برای به حداقل رساندن آسیب، و ترویج عدالت، حفاظت و افزایش استقلال و رفاه انسان بررسی می‌شود.

برای جزئیات در مورد دوره اخلاق داده‌ها، هوش مصنوعی و نوآوری مسئولانه به اینجا بنگرید.

رویداد هوش مصنوعی

مقاله ما چطور بود؟

میانگین امتیاز / 5. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
لطفاً برای تکمیل این فرم، جاوا اسکریپت را در مرورگر خود فعال کنید.