Filter by دسته‌ها
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 هوش مصنوعی عمومی و رقابت؛ برنده کیست؟

هوش مصنوعی عمومی و رقابت؛ برنده کیست؟

هوش مصنوعی عمومی ، یقیناً باعث ایجاد اختلال در جامعه خواهد شد. این فناوری در کل جهان گسترش یافته و همه صنایع را تحت تاثیر قرار می‌دهد، پس باید خود را برای چنین روزی آماده کنیم. هوش مصنوعی جهان را تحت سیطره خود در آورده است، اما نَه به این شکل که بخواهد در نقش ربات‌های قاتل ظاهر شود و همه چیز را به نابودی بکشاند.

هوش مصنوعی در قرن 21 برای تقویت صنایع، کسب‌وکار، آموزش، ساخت‌وساز، مراقبت‌های پزشکی، حمل و نقل و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. هوش مصنوعی برای نجات جان انسان‌ها، ساخت و توسعه فناوری‌های نسل بعد و بهتر کردنِ زندگی انسان‌ها نیز استفاده می‌شود و به نظر می‌رسد هوش مصنوعی کاربردهای بی‌انتهایی داشته باشد.

شاید تصور کنید هوش مصنوعی نوعی فناوری علمی – تخیلی آینده‎نگر است که خیلی فراتر از عصر حاضر است، اما این فناوری اکنون نقش قابل‌توجهی در شخصی‌سازیِ تجربه‌های انسان در رسانه‌های اجتماعی یا خودکارسازیِ کارهای ملال‌آور ایفا می‌کند. اگر فکر می‌کنید این نقطه، اوج انقلاب هوش مصنوعی است، دوباره فکر کنید؛ زیرا این هوش مصنوعی که امروز می‌بینید، فقط نوک قله است.

هوش مصنوعی محدود و هوش مصنوعی قوی

پیش از آنکه به این موضوع بپردازیم، بیایید ببینیم چه تعریفی برای هوش مصنوعی ارائه شده است. هوش مصنوعی به قابلیت ماشین برای اندیشیدن و یادگیری اِطلاق می‌شود. هوش مصنوعیِ مورد استفاده در عصر حاضر «هوش مصنوعی محدود» نام دارد؛ منظور از محدود این است که فقط توان انجام یک کار مشخص را دارد؛ نَه هیچ چیز دیگر. سطح بعدی هوش مصنوعی را «هوش مصنوعی قوی» نامیده‌اند. البته از اصطلاح نوین «هوش مصنوعی عمومی » هم استفاده می‌شود.

هوش مصنوعی قوی به مغز فرضیِ ماشینی می‌گویند که قابلیت انجام کارها و درک گفتار در سطحِ شناختی را دارد. این نوع هوش می‌تواند همگام با قابلیت‌های مغز انسان به ایفای نقش بپردازد. به عبارتی، این ماشین پیشرفته رباتی است که می‌تواند مثل ما انسان‌ها همه چیز را احساس کند، عاشق شود و اساساً همان کارهایی را انجام دهد که انسان‌ها در طول روز انجام می‌دهند. سیستم هوش مصنوعی محدود هرگز نمی‌تواند به این سطح از توانایی برسد.

[irp posts=”15368″]

سرمایه‌گذاری در هوش مصنوعی عمومی (AGI)

هوش مصنوعی عمومی فرضی می‌تواند در اقدامی سرنوشت‌ساز تاریخ را دگرگون کند. به همین دلیل است که سرمایه‌گذاران، میلیون‌ها دلار در اختیار شرکت‌ها گذاشته‌اند تا تحقیقات خود را در این زمینه گسترش دهند. کارشناسان به سختی در تلاش‌اند تا به این فناوری تخیلی رنگ واقعیت ببخشند. بر اساس گزارش «Mind Commerce»، پیش‌بینی می‌شود سرمایه‌گذاری در هوش مصنوعی عمومی تا سال 2023 به 50 میلیارد دلار برسد. هم‌اکنون نیز چندین شرکت بزرگ فناوری با برخورداری از گروهی از کارشناسان خبره، مشغول کار و تحقیق درباره این فناوری هستند.

شرکت‌های بزرگ فناوری از قبیل IBM و Baidu شاید به جهش‌های کوانتومی در هوش مصنوعی دست پیدا کنند. با این حال، چهار شرکت ریشه‌دار وجود دارند که گوی سبقت را از شرکت‌های رقیب ربوده‌اند و فاصله‌ چندانی با خط پایان هوش مصنوعی ندارند. جایزه‌ای که پس از پایان این رقابت داده می‌شود، مدال طلا نیست، بلکه بزرگ‌ترین دستاورد هوش مصنوعی تحت عنوان «ابَر هوش» است. اکنون بیایید هر یک از این شرکت‌ها را به طور مختصر بررسی کنیم.

هوش مصنوعی عمومیچهار شرکت برتر هوش مصنوعی در دنیا

Open AI1. Open AI

سال تاسیس: 2015
مرکز: سان‌فرانسیسکو، کالیفرنیا
ماموریت: هوش مصنوعی عمومی، در راستای رفع نیازهای بشر به کار گرفته شود.
هدف: تبدیل شدن به نخستین هوش مصنوعی عمومی؛ نَه برای اینکه به سودآوری حداکثری برسد. هدف اصلی، بهره‌مندیِ برابر کل جهان از این فناوری است.
بنیان‌گذاران: ایلان ماسک، سَم آلتمن و چند نفر دیگر
سرمایه‌گذاران: مایکروسافت – یک میلیارد دلار
آخرین دستاورد: ساخت Open AI Five، تیمی متشکل از ربات هوش مصنوعی که قهرمانان بازی Dota 2 را شکست دادند و رباتی که توانست مکعب روبیک را حل کند.
روشِ استفاده از هوش مصنوعی عمومی: مدل‌های بزرگتر شبکه عصبی

[irp posts=”15260″]

Deepmind2. Deepmind

سال تاسیس: 2010
مرکز: لندن
ماموریت: تحقیق و ساخت سیستم‌های هوش مصنوعی امن که توان حل مسائل را داشته باشند و اکتشافات علمی را پیش ببرند.
هدف: ادغام روش‎های نوین یادگیری ماشین و علوم عصبی برای ساخت الگوریتم‌های یادگیری قوی.
بنیان‌گذاران: دمیس هاسابیس
سرمایه‌گذاران: Founders Fund و Horizons Ventures
آخرین دستاورد: آلفاگو، این سیستم هوش مصنوعی توانست انسان را در بازی Go شکست دهد.
روشِ استفاده از هوش مصنوعی عمومی: علوم عصبی؛ نگاه عمیق به مغز انسان و الهام‌گیری از آن برای ساخت الگوریتم‌های پیچیده

[irp posts=”4128″]

Google Brain3. Google Brain

سال تاسیس: 2011
مرکز: مانتن ویو، کالیفرنیا
ماموریت: هوشمندتر کردن ماشین‌ها و بهبود زندگی انسان‌ها
هدف: ساخت هوش مصنوعی با هوش بچۀ انسان
بنیان‌گذاران: اندرو اِن‌جی و جف دین
سرمایه‌گذاران: شرکت مادر گوگل
آخرین دستاورد: ابداع Transformers و تنسورفلو
روشِ استفاده از هوش مصنوعی عمومی: یادگیری با نظارت و سایر ساختارهای شبکه عصبی

Facebook A.I. Research4. Facebook A.I. Research

سال تاسیس: 2013
مرکز:
ماموریت: عرضه پیشرفته‌ترین نسخه هوش مصنوعی
هدف: ساخت هوش مصنوعی انسان‌مانند
بنیان‌گذاران: یان لیکان، پیشگام در حوزه یادگیری عمیق
سرمایه‌گذاران: شرکت مادر فیس‌بوک
آخرین دستاورد: ابداع PyTorch زبان برنامه‌نویسی مشهور و Mask R-CNN الگوریتم بینایی رایانه
روشِ استفاده از هوش مصنوعی عمومی: یادگیری بدون نظارت و خودنظارتی

نگاهی به آیندهآینده

هوش مصنوعی عمومی، یقیناً باعث ایجاد اختلال در جامعه خواهد شد. این فناوری در کل جهان گسترش یافته و همه صنایع را تحت تاثیر قرار می‌دهد، پس باید خود را برای چنین روزی آماده کنیم. اگرچه تصویری خطرناک و خشن از هوش مصنوعی عمومی در اذهان نقش بسته، اما خطر اصلی خود مائیم. ما انسان‌ها کامل نیستیم و به پیامدهای اعمال‌مان توجه نمی‌کنیم. برای مثال، ببینید چگونه با مشکل تغییر آب‌وهوا برخورد می‌کنیم. بخش‌های زیادی از جهان از این مشکل رنج می‌برند، اما انسان‌ها همچنان به این قضیه بی‌اعتنا هستند.

اگرچه هوش مصنوعی عمومی از قابلیتِ ریشه‌کن کردن‌ِ نسل بشر برخوردار است، اما می‌توانیم به کمک آن تحولی عظیم ایجاد کرده و قدرتی بی‌سابقه بدست آوریم. باید جانب احتیاط را در استفاده از این فناوری رعایت کنیم. این فناوری تهدیدات زیادی با خود به همراه دارد و می‌تواند نسل انسان را منقرض کند.

برای اینکه تضمین شود این فناوری برای اهداف خوب و مسالمت‌آمیز استفاده می‌شود و به هیچ عنوان از آن سوءاستفاده نخواهد شد، باید قوانینی را تدوین کنیم و ایمنی سیستم‌های هوش مصنوعی عمومی تضمین شود. اگر متخصصان و محققانی که در ساخت و توسعه هوش مصنوعی عمومی دخالت دارند، قبول مسئولیت کرده و از خطرات این فناوری به خوبی آگاه باشند، امکان ساخت سیستم‌های کارآمد و امنِ هوش مصنوعی عمومی وجود خواهد داشت.

[irp posts=”3242″]

برنامه اجراییاجرایی

حالا که به آگاهی خوبی از اثرات و پیامدهای هوش مصنوعی عمومی دست یافته‌اید، سعی کنید اطلاعات بیشتری درباره هوش مصنوعی یاد بگیرید و روش‌های به‌کارگیری این فناوری را در زندگی‌تان بررسی کنید. داشتن مهارت و تواناییِ لازم برای به‌کارگیری هوش مصنوعی در جهان حقیقی، اهمیتی بنیادی دارد؛ فرقی هم نمی‌کند دانشجو باشید یا مدیر عامل یک شرکت بزرگ خرده‌فروشی. توصیه می‌کنیم هنگام یادگیری PyTorch (چارچوب مشهور برای یادگیری ماشین) از زبان برنامه‌نویسی پایتون استفاده کنید. همچنین می‌توانید از JavaScript برای TensorFlow (کتابخانه یادگیری ماشین) استفاده کنید.

اگر مدیر یک کسب‌وکار هستید و می‌خواهید هوش مصنوعی تغییر بزرگی در شرکت‌تان به وجود آورد، می‌توانید با استخدام مهندسان یادگیری ماشین یا متخصصان داده به سرمایه‌گذاری در هوش مصنوعی بپردازید. استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند باعث افزایش میزان فروش، ارتقای تجارب مشتریان، خودکارسازیِ فرایندها و تجزیه و تحلیل پیش‌بینی‌گر، شناسایی بزه‌کاری و بسیاری دیگر از کارها شود.

اگر به عنوان یک جوان، رویای ایجاد تغییر در جهان را در سر می‌پرورانید یا هدف‌تان تبدیل شدن به یک کارآفرین برتر است، توصیه می‌کنیم کارتان را با هوش مصنوعی آغاز کنید. مسئله‌ای را که می‌خواهید حل کنید، در نظر گرفته و سپس عنصر هوش مصنوعی را به آن اضافه کنید. برای مثال، اگر خواهان طراحیِ یک برند پوشاک هستید، چرا از هوش مصنوعی برای انجام این کار کمک نمی‌گیرید؟ یا اگر می‌خواهید گام موثری برای درمان بیماری‌های مغزی یا سرطان بردارید، از هوش مصنوعی برای یافتن روش درمانی نوین استفاده کنید. هیچ‌گاه از آزمایش کردن نترسید و از هوش مصنوعی برای فتح غیرممکن‌ها استفاده کنید.

از شما به خاطر مطالعه این مقاله سپاسگزار هستیم و امیدوارم حالا به درک خوبی از هوش مصنوعی رسیده باشید. مطمئنیم اکنون می‌دانید که کدام شرکت‌ها پرچم‌دار این حوزه هستند و تبدیل آن به واقعیت گام‌های موثری برمی‌دارند. می‌خواهیم با نقل قولی از «الیزه یودکوفسکی» نویسنده و محقق هوش مصنوعی این مقاله را به پایان برسانیم: «هر چیزی که زمینه را برای ظهور چیزهایی باهوش‌تر از هوش انسان و در قالب هوش مصنوعی، رابط‌های میان مغز و رایانه یا ارتقای هوش انسان بر پایه علوم عصبی فراهم کند، بیشترین اهمیت را دارد و نمی‌توان از نقش بی‌بدیل‌شان در تغییر جهان چشم‌پوشی کرد.»

میانگین امتیاز / 5. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
4 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
لطفاً برای تکمیل این فرم، جاوا اسکریپت را در مرورگر خود فعال کنید.