پوشش رسانه‌ای جیتکس ۲۰۲۴ | با ما همراه باشید

Filter by دسته‌ها
chatGTP
ابزارهای هوش مصنوعی
اخبار
گزارش
تیتر یک
چندرسانه ای
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
دانش روز
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
رویدادها
جیتکس
کاربردهای هوش مصنوعی
کتابخانه
اشخاص
شرکت‌های هوش مصنوعی
محصولات و مدل‌های هوش مصنوعی
مفاهیم
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
مقاله
 قابلیت جدید هوش مصنوعی: اختراع میلیون‌ها ماده با خواص استثنایی، که هنوز وجود ندارند!

قابلیت جدید هوش مصنوعی: اختراع میلیون‌ها ماده با خواص استثنایی، که هنوز وجود ندارند!

زمان مطالعه: 2 دقیقه

الگوریتم‌های هوش مصنوعی هر روز شگفتی می‌آفرینند و این بار با قابلیتی که در اختراع میلیون‌ها ماده‌ با خواص استثنایی از خود نشان داده‌اند، موجبات تحیّر همگان را برانگیخته‌اند. البته نکته اصلی و متحیر‌کننده در این قابلیت جدید آن است که، این مواد هنوز به وجود نیامده‌اند و همین موضوع است که لحظه کشف این الگوریتم‌ را به‌یادماندنی‌تر کرده است.

به گزارش هوشیو، دانشمندان الگوریتم هوش مصنوعی جدیدی را اختراع کرده‌اند که قادر است‌ ساختار و خواص بیش‌ از 31 میلیون ماده‌‌ای را که هنوز به‌وجود نیامده‌اند، «پیش‌بینی کند».

بنا‌به‌گفته تیمی از دانشگاه کالیفرنیا، سن‌دیگو که در ایجاد این الگوریتم نقش داشته‌اند: «ابزار هوش مصنوعی جدیدی با نامM3GNet  می‌تواند، موجب کشف مواد جدید با خواص استثنایی گردد.»

کاری که M3GNet انجام داده از این قرار است که، این الگوریتم توانسته یک پایگاه اطلاعاتی وسیع، از موادی که هنوز ترکیبات آن به‌صورت دقیق مشخص نشده‌اند را به‌صورت لحظه‌ای ارائه دهد. براین‌اساس، الگوریتم یادشده پیش ‌از ‌آنکه محققان دست به ترکیب مواد با‌ یکدیگر بزنند، به آنها خواهند گفت نتیجه ترکیب مواد مورد‌نظر آنها، چه ساختاری با چه قابلیتی خواهد بود.

اختراع میلیون‌ها ماده‌

پایگاه داده madeverse.ai و الگوریتمM3GNet ، به‌صورت بالقوه می‌توانند فضای اکتشاف را برای مواد با مقیاس بزرگ گسترش دهند.

Shyue Ping Ong، پروفسور مهندسی نانو از دانشگاه سن‌دیگو، با‌ اشاره ‌به الگوریتم هوش مصنوعی ساخته‌شده توسط DeepMind گوگل که می‌تواند ساختارهای پروتئینی را پیش‌بینی کند، M3GNet  را به‌عنوان یک AlphaFold برای مواد توصیف کرد.

AlphaFold الگوریتمی است که قادر به پیش‌بینی ساختار پروتئین‌ها، براساس شکل ظاهری آنها بوده. از‌آنجایی‌که بررسی پروتئین‌ها از‌این‌منظر، یکی از چالش‌های بزرگ علمی برای دهه‌های متوالی بوده، اختراع این الگوریتم خدمت بزرگی به پژوهش‌های زیست‌شناسی و دنیای واقعی به‌شمار می‌رود.  

پروفسور Ong می‌گوید: «مانند پروتئین‌ها، ما باید ساختار یک ماده را نیز بدانیم تا بتوانیم خواص آن را پیش‌بینی کنیم.»

ما واقعاً معتقدیم، معماری به‌کار‌رفته در M3GNet آن را تبدیل به ابزاری دگرگون‌کننده ساخته، که می‌تواند توانایی ما برای کشف مواد شیمیایی و ساختارهای جدید را تا‌حد‌زیادی گسترش دهد.

این تیم اکنون قصد دارد، تعداد مواد موجود در پایگاه داده را به‌میزان قابل‌‌توجهی گسترش دهد، در‌حالی‌که به بررسی اینکه کدام مواد ممکن است برای کمک به اکتشافات علمی آینده مفید باشند، ادامه می‌دهد.

تخمین‌ زده می‌شود، بیش ‌از یک میلیون ماده از 31 میلیون ماده‌ای که در پایگاه داده madeverse.ai موجود هستند، از ثبات کافی برای استفاده برخوردار باشند.

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید

میانگین امتیاز / 5. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]