پوشش رسانه‌ای جیتکس ۲۰۲۴ | با ما همراه باشید

Filter by دسته‌ها
chatGTP
ابزارهای هوش مصنوعی
اخبار
گزارش
تیتر یک
چندرسانه ای
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
دانش روز
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
رویدادها
جیتکس
کاربردهای هوش مصنوعی
کتابخانه
اشخاص
شرکت‌های هوش مصنوعی
محصولات و مدل‌های هوش مصنوعی
مفاهیم
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
مقاله
 هوش مصنوعی جدید انویدیا توانست مسئله توت‌فرنگی را حل کند

هوش مصنوعی جدید انویدیا توانست مسئله توت‌فرنگی را حل کند

زمان مطالعه: < 1 دقیقه

انویدیا به تازگی از مدل زبانی بزرگ و متن‌باز خود با نام نموترون (Llama-3.1-Nemotron-70B-Instruct) رونمایی کرده است؛ آنچه که در خصوص این مدل زبانی شگفت‌آور است، برتر بودن آن از مدل‌های فعلی مانند GPT-4o و Claude 3.5  با توجه به آموزش دیدن با ۷۰ میلیارد پارامتر متنوع است.

این مدل بر اساس مدل پایه Llama-3.1-70B-Instruct شرکت متا توسعه پیدا کرده است و یکی از ویژگی‌های کلیدی آن، استفاده از تکنیکی به نام مدل پاداش رگرسیونی «SteerLM» است؛ این تکنیک کمک می‌کند تا جدیدترین مدل هوش مصنوعی انویدیا با استفاده از مجموعه‌داده‌های باکیفیت و الگوریتم‌های پیچیده، پاسخ‌های دقیق‌تر و مرتبط‌تری تولید کند

انویدیا ادعا می‌کند که در آینده جدیدترین مدل هوش مصنوعی این شرکت می‌تواند در حوزه‌های مختلفی مانند پردازش زبان طبیعی، تولید محتوا و پاسخگویی به پرسش‌های متنوع کاربران، مورد استفاده قرار گیرد.

با این حال عملکرد هوش مصنوعی Llama-3.1-Nemotron-70B-Instruc انویدیا در موقعیت‌های خاص مانند وظایف پیچیده کدنویسی یا مسائل مبتنی بر استنتاج سنجیده نشده است، اما معیارهای اولیه نشان می‌دهند که جدیدترین مدل زبانی بزرگ این شرکت بسیار پیشرفته است.

جالب است بدانید که این مدل خاص توانسته است مسئله «توت‌فرنگی» را حل کند که مدل‌های هوش مصنوعی سنتی قادر به حل آن نبودند.

مسئله توت‌فرنگی شامل شمارش صحیح تعداد حرف R در کلمه توت‌فرنگی (strawberry) می‌شود؛ هوش مصنوعی‌های مشابه تعداد R را به‌خاطر ضعف شناختی، ۲ عدد تشخیص می‌دهند.

مدل زبانی بزرگ Llama-3.1-Nemotron-70B-Instruct توسعه‌یافته توسط انویدیا در بسیاری از معیارهای ارزیابی، به‌ویژه Arena Hard که ابزاری برای ارزیابی خودکار مدل‌های زبانی بزرگ محسوب می‌شود، رتبه اول را کسب کرده است.

همچنین این مدل توانسته از مدل‌های زبانی بزرگ معروف صنعت مانند GPT-4 شرکت OpenAI پیشی بگیرد که باتوجه‌به تأثیر قابل‌توجه تنظیم دقیق انویدیا بر مدل پایه جدیدترین هوش مصنوعی خود، یک دستاورد مهم محسوب می‌شود.

یکی از ویژگی‌های برجسته این مدل، متن‌باز بودن آن است. انویدیا باعرضه‌ی متن‌باز این مدل، به توسعه‌دهندگان امکان می‌دهد تا از آن برای ساخت برنامه‌های جدید و پیشرفته استفاده کنند. این مدل در سایت Hugging Face و وب‌سایت رسمی انویدیا قابل‌دسترسی است که نشان‌دهنده تلاش انویدیا برای مشارکت و همکاری با جامعه‌ی توسعه‌دهندگان است.

میانگین امتیاز / 5. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]