40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 ظهور هوش تصمیم گیری: تصمیم‌گیری بهینه شده با هوش مصنوعی

ظهور هوش تصمیم گیری: تصمیم‌گیری بهینه شده با هوش مصنوعی

کاربردهای هوش مصنوعی در تجارت و کسب‌وکار همچنان با گذشت زمان بیشتر و بیشتر می‌شود و این تکامل در نتیجه پیشرفت‌های باورنکردنی هوش مصنوعی و افزایش ظرفیت این فناوری در محاسبات و برنامه‌های پیچیده است. هوش تصمیم گیری در کنار همگرایی این فناوری و نیازهای تجاری مرتبط با آن، شرکت‌ها را قادر می‌سازد تا در مقیاس جهانی فکر کنند و به سرعت نسبت به فرصت‌ها واکنش نشان دهند. برجستگی روزافزون هوش مصنوعی در تصمیم گیری‌های مهم، باعث رشد و توسعه غیرقابل انکار شرکت‌های بزرگ و کوچک شده است. اما با این وجود، هنوز بسیاری از شرکت‌ها در استفاده از این فناوری مردد هستند.

در حال حاضر، کاربردهای هوش مصنوعی مبتنی بر داده دیگر محدود به شرکت‌های بزرگ یا شرکت‌های فناوری با دانش تخصصی که با بودجه‌های عظیم کار می‌کنند نیست. از طریق مشارکت با خبره‌ترین و با تجربه‌ترین دانشمندان داده، کسب‌وکارهایی در اندازه‌های کوچک و متوسط نیز می‌توانند به راحتی از این فناوری استفاده کنند و ابعاد خود را گسترش دهند و به سود کلان دست یابند.

تصمیم‌گیری با هوش مصنوعی

تحلیل پیش‌بینی و تحلیل تجویزی در هوش مصنوعی

در دو دهه گذشته، تحلیل تجویزی یکی از جنبه‌های فناوری هوش مصنوعی بوده که رشد چشمگیری داشته است. تحلیل تجویزی شرکت‌ها را قادر می‌سازد تا درک کنند که در پاسخ به داده‌ها و پارامترهای موجود چه کاری باید انجام دهند و چه استراتژی پیاده کنند. این به‌کارگیری هوش مصنوعی، برنامه‌نویسی پیچیده و حجم گسترده‌ای از داده‌ها را می‌طلبد، اما با همه این دشواری‌ها، می‌تواند نتایج بسیار دقیقی ایجاد کند.

اما تحلیل پیش‌بینی چیست؟ تحلیل پیش‌بینی شامل پیش‌بینی آن چیزی است که در آینده برای یک شرکت اتفاق می‌افتد یا آنچه که بر اساس بازار انتخاب شده برای آن شرکت رخ می‌دهد.

این تحلیل همچنین، در تصمیم‌گیری نقش بسزایی دارد. گذار از تحلیل پیش‌بینی به تحلیل تجویزی نیاز به استفاده از هوش مصنوعی دارد. چرا که این فناوری در حکم یک پشتیبان برای تصمیم‌گیری عمل می‌کند.

نقش رایانه در تجارت

با استفاده از الگوریتم‌های تصمیم گیری هوش مصنوعی، هر کسب‌وکاری با هر مقیاس، می‌تواند از تجزیه‌وتحلیل هزینه و سود استفاده کند. هوش مصنوعی شرکت‌ها را قادر می‌سازد بهترین برنامه برای به حداکثر رساندن سود را تدوین کنند، یا برای مدیریت موثر درآمد  تصمیمات لازم را بگیرند. اما هوش مصنوعی چه تفاوتی در فرایندهای کسب‌وکار ایجاد می‌کند؟ پاسخ این است که رایانه‌ها می‌توانند تعداد متغیرهای بالاتر از ذهن انسان را مدیریت کنند. در نتیجه، هوش مصنوعی می‌تواند چشم اندازهایی را ببیند و بر اساس آن‌ها برنامه جامعی تدوین کند که به سادگی نمی‌توانند از تکنیک‌های تصمیم گیری انسان حاصل شوند.

با این همه، هنوز هم برای شروع کسب و کار هوش مصنوعی و گاهی نظارت بر تصمیمات گرفته شده توسط رایانه، به انسان‌ها احتیاج است. به ویژه هنگامی که سیستم اطلاعات جدیدی را دریافت می‌کند که هنوز درباره آن آموزش ندیده است. این‌جاست که حضور انسان در کنار هوش مصنوعی به شدت ضروری به نظر می‌رسد.

کسب‌وکارها همچنین می‌توانند از هوش تجاری سیار استفاده کنند که به کارمندان امکان دسترسی به داده‌ها و تصمیم گیری در حین حرکت را در هر زمان و مکانی به آن‌ها می‌دهد. با این وجود، به دلیل چنین پیشرفت‌هایی در هوش مصنوعی که طی دو دهه گذشته اتفاق افتاده، تصمیم گیری انسان بیش از تصمیم گیری هوش مصنوعی در معرض تعصب یا نقص بوده است.

سیستم‌های هوش پیشرفته که مجهز به بالاترین سطح دانش هستند، همچنین به عنوان ستون فقرات حوزه هوش مصنوعی در تجارت و بازاریابی عمل می‌کنند. هر سیستم تصمیم گیری با استفاده از هوش مصنوعی عمل می‌کند که مفاهیم را به جای ذخیره اطلاعات فقط درک می‌کند.

هوش مصنوعی می‌تواند با استفاده از یادگیری ماشین و ورودی صحیح اطلاعات که دانشمندان داده آن را به عهده دارند، به درکی شبیه انسان برسد. یادگیری ماشینی بازخورد هوش مصنوعی را در پاسخ به مثبت یا منفی کاذب که در روند تصمیم گیری کلی اتفاق می‌افتد، ایجاد می‌کند.

هوش مصنوعی و تصمیم‌گیری

برنامه‌های کاربردی در سراسر صنایع

طیف گسترده‌ای از برنامه‌های کاربردی بالقوه برای هوش مصنوعی وجود دارد که می‌تواند با توجه به صنعتی که در آن مستقر است، متفاوت باشد. امروزه، برای موسسات مالی امری بسیار معمول است که از هوش تصمیم گیری برای پردازش برنامه‌های اعتباری، از جمله برنامه‌های وام خودرو و وام‌های مسکن استفاده کنند. هوش مصنوعی می‌تواند با استفاده از امتیاز اعتباری مشتری، درآمد و سایر داده‌های مرتبط، فوراً ارزیابی کند که هر مشتری واجد شرایط کالاها و خدمات خاصی است.

یک موسسه مالی همچنین می‌تواند از هوش تصمیم گیری برای ارزیابی مکان مناسب راه‌اندازی یک کسب‌وکار استفاده کند و میزان گسترش شعبه‌های متعدد در شرایط مناسب را ارزیابی کند. این هوش مصنوعی می‌تواند از اطلاعاتی مانند رشد پیش‌بینی شده، مکان‌های موجود و اطلاعات مشتریان استفاده کند، سپس لیستی بالقوه از مکان‌هایی که انتظار می‌رود حداکثر بازده سرمایه را داشته باشد، تهیه کند و از این لیست، برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار موفق استفاده کند.

شرکت‌های خرده‌فروشی می‌توانند از هوش تصمیم گیری برای تعیین دقیق میزان موجودی کالا و زمان سفارش آن استفاده کنند. هر سرویس یا خرده فروشی وابسته به بازار می‌تواند از هوش مصنوعی برای درک میزان بودجه‌ای که باید برای سرمایه‌گذاری در کانال‌های بازاریابی اختصاص دهد، استفاده کند.

شرکت‌های نفت و گاز و همچنین سازمان‌های بهداشتی درمانی می‌توانند از هوش مصنوعی برای مدیریت چرخه تولید و ذخیره مجدد مواد و کالاها استفاده کنند. همچنین هوش مصنوعی می‌تواند مشخص کند که چند نفر از کارکنان باید در شیفت‌های خاص منصوب شوند. کاربردهای بالقوه این فناوری تقریباً بی حد و حصر است و می‌توان آن‌ها را متناسب با سازمان‌های بزرگ یا کوچک بدون در نظر گرفتن صنعت، تنظیم کرد.

تصمیم‌گیری بهینه شده با هوش مصنوعی

هوش تصمیم گیری ابزاری برای غلبه بر محدودیت‌ها

سیستم‌های رایانه‌ای توسط بشر ساخته شده‌اند و در بعضی مواقع می‌توانند دارای نقص‌هایی باشند که در نتایج آن‌ها تاثیرگذار باشد. علت این امر آن است که سیستم‌های رایانه‌ای توسط انسان‌ها توسعه یافته و ایجاد شده‌اند و انسان‌ها در حقیقت با هر تولید، بخشی از تفکر و اندیشه خود را در رایانه‌ها به جا می‌گذارند. روش‌های ما انسان‌ها در مورد تفکر، پردازش و ذخیره داده‌ها بسیار تحت تأثیر سوگیری است. این سوگیری‌ها می‌تواند بر نتیجه‌گیری برنامه‌ها تأثیر بگذارد.

انسان‌ها ممکن است برنامه‌ها را بیش از حد ساده کنند یا داده‌های مهم را با استدلال و فرض مفید نبودن حذف کنند، و ناخواسته اطلاعاتی که برای برنامه لازم و ضروری است را برای ایجاد تصمیمات مفید حذف کنند. خوشبختانه دانشمندان  داده و برنامه‌نویسان، سیستم‌ها و مسیرهای تفکر در مورد داده‌هایی را ایجاد کرده‌اند که نقش اصلی را در غلبه بر این مشکلات و مسائل داشته است.

علاوه بر این، نوآوری‌هایی مانند استخر داده و رایانش ابری می‌توانند مقدار زیادی داده را ذخیره کنند. همه این امکانات، تجزیه‌وتحلیل داده‌های بزرگ و هوش مصنوعی را قادر می‌سازد تا پردازش و ساده‌سازی داده ها را با دقت بیشتر و با کیفیت بهتری انجام دهند و نتایج دقیق‌تری به دست دهند. بهترین روش‌های مدیریت و تجزیه‌وتحلیل داده‌ها به دلیل کسب‌وکار بیشتر و استفاده از این فناوری، مرتباً بهبود یافته و اصلاح می‌شوند.

نتیجه‌گیری

مشاغل و سازمان‌ها در هر ابعادی دارای پتانسیل تحقق نیافته‌ای هستند که معمولاً چشم انسان آن‌ها را نادیده می‌گیرد. هوش مصنوعی به این مشاغل و سازمان‌ها اجازه می‌دهد تا جنبه‌های معناداری از این داده‌ها را جمع‌آوری کنند. این اطلاعات ارزشمند تا حدی در دگرگونی همه اکوسیستم کارآمد عمل کرده که منجر به ایجاد مرز جدیدی در سراسر صنایع شده است. با تایید این فناوری و اعتماد به آن، استفاده از هوش تصمیم گیری در میان کسب‌وکارها توسعه خواهد یافت و به دلیل پیشرفت‌های مداوم فناوری و به کارگیری روزافزون آن در همه صنایع، رشد بیشتری خواهد داشت.

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]