Filter by دسته‌ها
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 درمان پرخاشگری های کودکان به کمک هوش مصنوعی

درمان پرخاشگری های کودکان به کمک هوش مصنوعی

اختلالات روان‌پریشانه‌ کودکان، مانند اختلال نافرمانی متقابل، کمبود توجه و همچنین بیش‌فعالی، می‌توانند موجب انفجار خشم و همچنین پرخاشگری و خشونت فیزیکی شود. درک بهتر این‌ نکته که چه چیزی این نشانه‌های رفتاری را به وجود می‌آورد، می‌تواند در طراحی استراتژی‌های درمان این کودکان به پزشک کمک کند.

به همین خاطر نیز پژوهشگرانِ دانشگاه یِیل از هوش مصنوعی و یادگیری‌ ماشینی برای شناخت اختلالات شبکه‌ مغز کودکانِ پرخاشگر و نزدیک‌شدن به روش‌های درمانی آن استفاده کرده‌اند.

در حالی که پژوهش‌های قبلی بر روی نقاط مشخص و خاصی از مغز متمرکز شده بود، از پژوهش‌های جدید الگوهایی به دست‌آمده است که نشان می‌دهد، پیوندهای عصبی در سرتاسر مغز با اختلالات پرخاشگرانه کودکان در ارتباط هستند.

این یافته‌های علمی که برای اولین بار در مجله روانپزشکی مولکولی منتشر شده است، بر پایه یک مدل یگانه از کارکرد مغز به دست آمده. پژوهشگران این مدل را کانکتوم نامیده‌اند. می‌توان آن را «پیوندگاه» ترجمه کرد. دلیل این نام‌گذاری این است که گستردگی الگوی پیوندهای سلول‌های عصبی مغز را شرح می‌دهد.

پرخاشگری، یکی از دلایل اصلی مراجعه به مراکز خدمات بهداشت روانی کودکان

پرخاشگری ناهنجار می‌تواند موجب شود انسان به خود و دیگران آسیب برساند. دنیس سوخودولسکی، نویسنده ارشد و استادِ «مرکز مطالعات کودکان دانشگاه یِیل» می‌گوید: یکی از دلایل اصلی مراجعه به مراکز «خدمات بهداشت روانی کودکان» همین رفتار چالش‌برانگیز است. الگو‌های پایه‌ای کانکتومی گزارش‌های جدیدی ارائه می‌دهند؛ این گزارش‌ها بر اساس آن قسمت از شبکه مغز که درگیر رفتار پرخاشگرانه است، ساخته شده.

پژوهشگران اطلاعات «اسکن مغناطیسی عملکرد مغز» را به کمک این پژوهش که در نوع خود یگانه است، به دست آورده‌اند. برای به دست ‌آوردن این الگوها پژوهشگران آزمونی طراحی کرده‌اند که در آن، کودکان باید در برابر تصاویری از چهره‌های مختلف قرار بگیرند؛ آن‌ها تصاویری را تماشا می‌کردند که در آن چهره‌ها حالاتی آرام یا وحشتناک داشته‌اند.

تماشای چهره‌های وحشتناک می‌تواند باعث پدید آمدن الگوهای مغناطیسی متفاوتی در مغز شود؛ هوش مصنوعی با بررسی این الگوها به این نتیجه می‌رسد که تنظیم احساسات و روابط پرخاشگرانه در بدن با یکدیگر پیوند دارند. با تحلیل‌های هوش مصنوعی دانشمندان انواع الگوهای ارتباطات عصبی را شناسایی کرده‌اند که کودکان پرخاشگر را از بقیه کودکان جدا می‌کرد.

پژوهشگران متوجه شدند الگو‌های پیوند مغناطیسی مغز با روابط اجتماعی و احساسی انسان در ارتباط هستند. همچون ناامید بودن برای انجام تکلیفی سخت یا تلاش برای درک یک دوست؛ همه این الگو‌ها رفتار پرخاشگرانه را پیش‌بینی می‌کنند.

برای آنکه نتایج این پژوهش تایید شود، پژوهشگران داده‌های آن‌ها را به صورت جداگانه آزمایش کردند و نتایج یکسانی به دست آورند.

در نهایت پژوهشگران باور دارند که این الگوهای پیوند پرخاشگری می‌تواند به ما در پیشرفت درمانِ بالینی این بیماری‌ها کمک کند. درمان بالینی در اینجا می‌تواند مجموعه‌ای از آموزش‌های مهارت‌های لازم برای تنظیم هیجان‌های مرتبط با احساسات منفی مثل ناامیدی و عصبانیت شود.

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید

میانگین امتیاز / 5. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
لطفاً برای تکمیل این فرم، جاوا اسکریپت را در مرورگر خود فعال کنید.