40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
آموزش هوش مصنوعی و انواع آن
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
پایتون و ابزارهای یادگیری عمیق
کتابخانه‌ های یادگیری عمیق
یادگیری با نظارت
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
اخبار
تیتر یک
رسانه‌ها
آموزش پردازش زبان طبیعی
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
 ربات ‌های هوش مصنوعی؛ رویایی که به حقیقت می‌پیوندد

ربات ‌های هوش مصنوعی؛ رویایی که به حقیقت می‌پیوندد

ربات ‌های هوش مصنوعی یکی از آخرین دستاوردهای حوزه رباتیک است که با ورود هوش مصنوعی به عرصه ربات‌ها پدید آمده است. ربات ماشینی است که می‌تواند بخشی از وظایف پیچیده‌ انسانی را به‌صورت خودکار انجام دهد. به شاخه‌ای علمی که کارش ساختن ربات‌هاست علم رباتیک می‌گویند. ایده ساختن ماشین‌های شبیه به انسان قدمتی طولانی دارد. ربات‌ها برای رسیدن به وضعیت کنونی‌شان مسیر طولانی را طی کرده‌اند. امروز دیگر صحبت کردن درباره ربات‌هایی که می‌توانند کارهایی شبیه به انسان انجام دهند تخیل صرف نیست.

برای آشنایی بیشتر با پیشرفته‌ترین ربات‌های هوش مصنوعی، هوشیو ویدئو زیر را برای‌تان آماده کرده است. با تماشای این ویدئو با آخرین دستاوردهای حوزه رباتیک آشنا خواهید شد و خواهید دید که تلفیق هوش مصنوعی با فناوری رباتیک چقدر به تحقق رویاها و تخیلاتمان در ساختن رباتی شبیه به انسان نزدیک شده است.

یک ربات انباردار ممکن است از یک الگوریتم مسیریابی برای حرکت در انبار استفاده کند، یک پهپاد ممکن است از ناوبری خودکار برای بازگشت به خانه استفاده کند در زمانی که در شرف تمام شدن باتری است، یک خودروی خودران ممکن است از ترکیبی از الگوریتم‌های هوش مصنوعی برای شناسایی و جلوگیری از خطرات احتمالی در جاده استفاده کند. همه این‌ها نمونه‌هایی از ربات‌ هوش مصنوعی هستند.

در این مقاله قصد داریم ربات هوش مصنوعی را بشناسیم و به بررسی تفاوت‌هایی در خصوص ربات و هوش مصنوعی بپردازیم و در نهایت، معروف‌ترین ربات‌های هوش مصنوعی را معرفی کنیم. با ما باشید.

ربات هوش مصنوعی چیست و چه مکانیزمی دارد؟

در پاسخ به سؤال ربات هوش مصنوعی چیست باید گفت، ربات‌ هوش مصنوعی، ماشین‌ برنامه‌ریزی‌شده‌ای است که مانند انسان فکر و عمل می‌کند. این ماشین طوری طراحی شده است که بتواند بدون دخالت انسان به‌تنهایی آموزش ببیند، استدلال کند و تصمیم بگیرد. در واقع، هدف ربات‌ها به طور کلی، دستکاری اشیاء از طریق تغییر در ویژگی‌های فیزیکی جسم است که نیروی انسانی را از انجام عملکردهای تکراری باز می‌دارد و علم رباتیک برای این کار از علوم مختلفی استفاده می‌کند؛ علومی همچون مهندسی برق که از قطعات الکتریکی به منظور تغذیه و کنترل ماشین‌آلات استفاده می‌کند، مهندسی مکانیک که از ساختار، فرم یا شکل مکانیکی به منظور طراحی و انجام یک کار خاص بهره می‌برد و علوم کامپیوتر که با سطحی از برنامه کامپیوتری برای تعیین زمان و چگونگی کار ربات مورد استفاده قرار می‌گیرد. پس اگر بگوییم هوش مصنوعی هیجان‌انگیزترین رشته در رباتیک است، سخنی به گزاف نگفته‌ایم، چراکه کمتر کسی می‌تواند بپذیرد که یک ربات می‌تواند همیشه هوشمند باشد.

ربات

پیوند ربات با هوش مصنوعی

با پیوند ربات با هوش مصنوعی، تعامل اجتماعی ربات‌ها دوچندان می‌شود. برای مثال، Kismet، رباتی که در سال ۱۹۹۸ در آزمایشگاه علوم کامپیوتر و هوش مصنوعی M.I.T ساخته شد، زبان بدن و انحراف صدای انسان را تشخیص داده به‌درستی به آن پاسخ داد. از آن زمان، برخی از ربات‌ها به عنوان همراه برای شهروندان سالخورده استفاده می‌شوند. اگرچه ربات‌ها برای تمیز کردن و کمک به حرکت مفیدند، افزودن تعامل به کاهش انزوای اجتماعی سالمندان کمک می‌کند.

از طرفی، همانطور که طراحی ربات‌ها برای درک آناتومی انسان و حیوانات مفید است، تحقیقات هوش مصنوعی نیز برای درک چگونگی عملکرد هوش طبیعی سودمندند. تصورها و پیش‌بینی‌ها در پیشرفت فناوری هوش مصنوعی در دنیا و در میان انسان‌ها فراوانند. برای مثال، برخی دنیایی را تصور می‌کنند که در کنار ماشین‌های هوشمند زندگی می‌کنند و از انواع ربات‌ها برای کارهای دستی، مراقبت‌های بهداشتی و ارتباطات استفاده می‌کنند. برخی از کارشناسان رباتیک نیز پیش‌بینی می‌کنند که گذشته از ربات هوش مصنوعی، پیوند ربات با هوش مصنوعی یا به‌نوعی تکامل رباتیک در نهایت ما را به سایبورگ‌ها، انسان‌هایی که با ماشین‌ها ادغام شده‌اند، تبدیل می‌کند. حتی تصور کرده‌اند که مردم در آینده می‌توانند ذهن خود را در یک ربات محکم ببندند و از این طریق هزاران سال زندگی کنند!

همچنین ربات‌ هوش مصنوعی می‌تواند برای کارهای مختلفی مانند جمع‌آوری داده‌ها، تجزیه و تحلیل، تصمیم‌گیری یا حتی کار فیزیکی در محیط‌های صنعتی استفاده شود. مکانیزم پشت یک ربات هوش مصنوعی بسیار پیچیده است، اما در ساده‌ترین شکل آن، شامل سه جزء اصلی است:

  1. حسگرهایی که به ربات اجازه می‌دهد، تا محیط اطراف خود را حس کند.
  2. محرک‌هایی که حرکات ربات را فعال می‌کنند.
  3. الگوریتم‌هایی که نحوه تعامل این دو جزء با یکدیگر را کنترل می‌کنند، تا بتوانند وظایف خاصی را به طور مستقل انجام دهند.

در واقع، حاصل پیوند ربات با هوش مصنوعی این است که حسگرها با جمع‌آوری داده‌ها از محیط اطرافشان، مانند خوانش دما یا امواج صوتی، ورودی را به آنچه در اطرافشان می‌افتد کمک می‌کنند، در حالی که محرک‌ها این اطلاعات را به سیگنال‌های عملی برای حرکت مانند چرخاندن چرخ‌ها یا حرکت بازوها تبدیل می‌کنند، سپس الگوریتم‌ها از این اطلاعات به همراه دستورالعمل‌های از پیش تعیین‌شده استفاده می‌کنند، تا بتوانند اقدامات مناسب را بر اساس شرایط خاص انجام دهند. به عنوان مثال، اگر حسگر چیز خطرناکی را در نزدیکش تشخیص دهد، بدون نیاز به ورودی دستی از کاربر، به طور خودکار از آن دور می‌شود. این ترکیبی از قابلیت‌های سنجش، همراه با برنامه‌نویسی پیچیده به ربات‌ هوش مصنوعی اجازه می‌دهد، تا وظایف پیچیده‌ای را به‌طور مستقل و بدون نیاز به نظارت دائمی از سوی انسان انجام دهد.

ربات هوش مصنوعی

تفاوت ربات و هوش مصنوعی در چیست؟

برای اینکه بهتر ربات هوش مصنوعی را بشناسیم، باید در ابتدا تفاوت ربات و هوش مصنوعی را بدانیم. در واقع، «ربات‌» و «هوش مصنوعی» دو اصطلاحی هستند که اغلب به جای هم استفاده می‌شوند، اما در واقع به مفاهیم متفاوتی اشاره دارند. ربات‌ها ماشین‌های فیزیکی هستند که برای انجام وظایف خاص به صورت مستقل یا نیمه‌مستقل طراحی شده‌اند، در صورتی که هوش مصنوعی زیرشاخه‌ای از علوم کامپیوتر است که بر ایجاد ماشین‌های هوشمندی متمرکز است که قادر به انجام وظایفی هستند که به طور سنتی به هوش انسانی نیاز دارند، مانند حل مسئله و تصمیم‌گیری.

در واقع، ربات‌ها را می‌توان با الگوریتم‌های هوش مصنوعی برنامه‌ریزی کرد، تا بتوانند کارهای پیچیده را بدون نیاز به دخالت مستقیم انسان انجام دهند. به عنوان مثال، خودروهای خودران از الگوریتم‌های هوش مصنوعی برای اهداف ناوبری استفاده می‌کنند، در حالی که جاروبرقی‌های رباتیک از هوش مصنوعی برای تمیز کردن کف‌ها به‌طور مستقل و بدون ورودی دستی کاربر استفاده می‌کنند. با این حال، ربات‌ها نمی‌توانند مانند انسان‌ها مستقل فکر کنند. بلکه اقدامات آن‌ها به نحوه برنامه‌ریزی آن‌ها توسط مهندسان با استفاده از انواع مختلف ابزارها و فناوری‌های نرم‌افزاری مانند مدل‌های یادگیری ماشین یا سیستم‌های پردازش زبان طبیعی بستگی دارد که به آن‌ها کمک می‌کند، تا بر اساس شرایط خاصی که در طول زمان کار با آن‌ها مواجه می‌شوند، تصمیم بگیرند.

از سوی دیگر، هوش مصنوعی شامل توسعه رایانه‌هایی است که می‌توانند از تجربه بیاموزند، منطقی استدلال کنند، مسائل را خلاقانه حل کنند و دستورات زبان طبیعی را درک کنند. نتیجتاً رباتیک و هوش مصنوعی هر دو نقش مهمی در فناوری مدرن ایفا می‌کنند: ربات‌ها راه‌حل‌های مکانیکی ارائه می‌کنند، در حالی که هوش مصنوعی توانایی‌های شناختی مورد نیاز برای سناریوهای پیچیده‌تر را ارائه می‌کند که در آن، به طور هم‌زمان، دقت و سرعت لازم است.

اگرچه ربات‌ها برخی کارها را می‌توانند به بهترین شیوه انجام دهند و مثلاً وظایفی همچون انجام فعالیت‌های دستی یا تکراری به صورت خودکار، شناسایی خطراتی مانند نشت گاز در محیط‌های غیرقابل پیش‌بینی و خطرناک، پردازش و ارائه گزارش برای امنیت سازمانی، تحویل سفارش آنلاین، سرویس اتاق و بسته‌های غذا در مواقع اضطراری، فعالیت در طول جراحی‌ها، کمک به جست‌وجو و نجات و… را به‌خوبی انجام می‌دهند، با این حال، به طور خلاصه تفاوت ربات و هوش مصنوعی این است که ربات‌ها قادرند فقط مشکلات را در حوزه‌های محدود حل کنند.

هنگامی که فناوری هوش مصنوعی با آن گره می‌خورد، اجرای آن پیچیده می‌شود. بدین نحو که ربات هوش مصنوعی حقایق را از طریق حسگرها یا ورودی انسان جمع‌آوری می‌کند. سپس این اطلاعات با داده‌های ذخیره‌شده مقایسه می‌شود و برای معنای اطلاعات تصمیم گرفته می‌شود. پس از آن، کامپیوتر از طریق اقدامات مختلف اجرا می‌شود و پیش‌بینی می‌کند که کدام عمل بر اساس اطلاعات جمع‌آوری‌شده موفق‌تر خواهد بود. در بیشتر موارد، ربات یا کامپیوتر فقط می‌تواند مشکلاتی را حل کند که برای حل آن برنامه‌ریزی شده است.

البته برخی از ربات‌های مدرن می‌توانند در ظرفیت محدودی یاد بگیرند. ربات‌های یادگیرنده تشخیص می‌دهند که آیا یک عمل خاص، مثلاً حرکت دادن پاهای خود به روشی خاص، به نتیجه دلخواه می‌رسد یا خیر. ربات این اطلاعات را ذخیره می‌کند و دفعه بعد که با وضعیت مشابه مواجه شد، با موفقیت آن کار را انجام می‌دهد.

مهمترین ربات‌های هوش مصنوعی

در سال‌های اخیر، ربات‌هایی با فناوری هوش مصنوعی ساخته شده‌اند که در برنامه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع، یک ربات‌ هوش مصنوعی، هر روز پیشرفته‌تر و باهوش‌تر می‌شود و قادر به انجام کارهایی است که پیش از این انجام آن‌ها برای ماشین‌ها غیرممکن بود. این گونه ربات‌ها در حوزه‌های مختلفی همچون بخش‌های دفاعی، پزشکی، صنعتی، تجاری، معدنی و سرگرمی کاربرد دارند. در اینجا به برخی از مهمترین ربات‌های هوش مصنوعی اشاره می‌کنیم:

Sophia

سوفیا که توسط Hanson Robotics ساخته شده است، یکی از اولین شهروندان ربات انسان‌نما با فناوری تشخیص چهره و قابلیت پردازش زبان طبیعی است. این ربات هوش مصنوعی می‌تواند از طریق مکالمه با مردم تعامل داشته باشد و همچنین احساسات انسانی مانند شادی یا خشم را از حالات چهره یا آهنگ صدا تشخیص دهد.

Sophia

Honda’s Asimo

Asimo در میان تمام ساخته‌های رباتیک دیگر متمایز است، زیرا طراحی آن بسیار شبیه بدن انسان است که قادر به حرکت در تمام محیط‌ها بدون نیاز به هیچ‌گونه راهنمای خارجی است. دوربین‌ها، ساطع‌کننده‌های مادون قرمز، میکروفون، بلندگوها، حسگرهای لمسی و… به این ربات، درک کاملی را از محیط می‌دهند. برای مثال، تشخیص چهره‌ها، حرکات اشیاء، صداها، رنگ‌ها، فاصله‌ها، دما، ارتعاشات و… پاسخگویی ربات را به موقعیت‌های پیرامونش فراهم می‌کند.

AlphaGo Zero

AlphaGo Zero یک سیستم هوش مصنوعی است که توسط DeepMind Technologies متعلق به گوگل ساخته شده است که بازیکنان حرفه‌ای Go را تنها پس از سه روز تمرین خود با استفاده از قوانین اولیه در مورد نحوه قرار دادن قطعات در شبکه‌های بازی روی تخته شکست می‌دهد! توانایی این ربات هوش مصنوعی در نشان دادن موفقیت‌آمیز یادگیری تقویتی، آن را به یکی از رقبای برتر برای هوش مصنوعی آینده تبدیل خواهد کرد که می‌تواند بر اساس تجربیات گذشته تصمیم بگیرد و تنها بر دستورالعمل‌های برنامه‌ریزی‌شده تکیه کند.

ChatGPT

یکی از مهمترین ربات‌های هوش مصنوعی ChatGPT است. ChatGPT یک فناوری جدید هوش مصنوعی است که به کاربران اجازه می‌دهد، تا مکالمات طبیعی با عوامل مجازی داشته باشند. این فناوری از فرم پیشرفته پردازش زبان طبیعی و الگوریتم‌های یادگیری عمیق برای تولید پاسخ‌ها بر اساس ورودی کاربر استفاده می‌کند. هدف این ربات هوش مصنوعی، ایجاد مکالمات واقعی و معنادار بین انسان و ماشین در زمان واقعی است. برنامه های کاربردی بالقوه برای ChatGPT بسیار گسترده است که مهمترین آن‌ها ربات‌های خدمات مشتری است که راه‌حل‌های پشتیبانی سریع را در وب‌سایت‌ها یا برنامه‌های تلفن همراه ارائه می‌دهند. در نهایت، ChatGPT یک پلتفرم قدرتمند برای توسعه‌دهندگانی فراهم می‌کند که به دنبال ساخت ربات‌های گفت‌وگوی تعاملی سریع و آسان هستند.

ChatGPT

Starship delivery

یکی دیگر از مهمترین ربات‌های هوش مصنوعی ربات Starship delivery است. این ربات هوش مصنوعی می‌تواند اقلامی را در شعاع ۴ مایلی حمل کند، در خیابان‌ها راه برود و بسته‌ها را به مصرف‌کنندگان و سازمان‌ها تحویل دهد. این ربات هوش مصنوعی مجهز به حسگرها، هوش مصنوعی و سیستم نقشه‌برداری برای درک مکان و دنیای اطرافش است.

Altas

Altas که از نظر برخی به عنوان «پویاترین انسان‌نما در جهان» در نظر گرفته شده، برای کمک به انسان در کارهای خطرناک مانند مأموریت‌های جست‌وجو و نجات ساخته شده است. این ربات هوش مصنوعی که توسط Boston Dynamics توسعه یافته، ۶ فوت قد دارد و می‌تواند پرش‌ها و برگشت‌های چشمگیری انجام دهد.

Nimbo

Starship delivery

ربات هوش مصنوعی Nimbo نیز یکی از مهمترین ربات‌های هوش مصنوعی محسوب می‌شود. Nimbo یک نگهبان امنیتی رباتی است که بر اساس فناوری پیشرفته هوش مصنوعی ساخته شده است و دارای طیف وسیعی از کاربردهای امنیتی و حفاظت از دارایی است. این ربات در حین تجزیه و تحلیل، مناطق اطراف، فضاها یا مسیرهای خودبهینه‌سازی‌شده را کاوش و گشت‌زنی می‌کند. Nimbo می تواند نقض‌های امنیتی را تشخیص دهد و با هشدارهای نوری، صوتی و تصویری به منطقه نزدیک شود. همچنین شواهد ویدئویی را جمع‌آوری می‌کند و هشدارهای لحظه‌ای را برای نگهبان انسانی ارسال می‌کند.

Nomagic

ربات هوش مصنوعی Nomagic این قابلیت را دارد که یک آیتم را از یک جعبه بردارد، آن را اسکن کرده و در جعبه یا سیستم مرتب‌سازی دیگری قرار دهد و بدون ساختار از اشیاء، شناسایی و انتخاب کند. از آن رو که کار چیدن و جابه‌جایی یکی از کارهای تکراری در انبارهاست که هنوز توسط انسان انجام می‌شود، ربات Nomagic می‌تواند این کار را به طور خودکار، ۲۴ ساعت در روز انجام ‌دهد. این ربات هوش مصنوعی می‌تواند موقعیت، شکل و ویژگی‌های هر آیتم را تجزیه و تحلیل کرده آن را بررسی و پردازش کند.

Promobot

Promobot

ربات هوش مصنوعی Promobot مختص کسب‌وکار است که با استفاده از هوش مصنوعی با مردم ارتباط برقرار می‌کند. این ربات که یکی از مهمترین ربات‌های هوش مصنوعی قلمداد شده می‌تواند به سؤالات پاسخ دهد، چهره‌ها را بشناسد، اطلاعاتی در مورد خدمات شرکت بدهد، اسناد را اسکن و پر کند، پرداخت را بپذیرد و اطلاعات تبلیغاتی را نشان دهد. ربات Promobot به طور یکپارچه با خدمات شخص ثالث و سیستم‌های خارجی مانند پایگاه‌های داده، وب‌سایت‌ها و خدمات آنلاین متصل می‌شود.

با اینکه حوزه رباتیک از فناوری‌های مبتنی‌بر هوش مصنوعی سابقه طولانی‌تری دارد، ورود هوش مصنوعی به حوزه رباتیک این حوزه را دستخوش تحول اساسی قرار داده است.

ربات‌های اولیه تنها می‌توانستند از پس انجام یک کار خاص و محدود برآیند. به همین خاطر خیلی نمی‌شد آن‌ها را هوشمند به‌حساب آورد.این ربات‌ها در واقع می‌توانستند به‌صورت مکانیکی کاری که برایش تعیین شده بود را تکرار کنند.

ربات‌های هوش مصنوعی چشم‌اندازهای جدیدی پیش روی این حوزه باز کرده است. اکنون ایده ساختن ربات‌هایی که می‌توانند از محیط اطلاعاتی جمع‌آوری کنند و با تحلیل این داده‌ها چیزهای جدیدی یاد بگیرند دور از ذهن نیست.

robot

حتی برخی از ربات ‌های هوش مصنوعی که امروز می‌بینیم با استفاده از سیستم‌های تشخیص چهره می‌توانند تا حدی درکی از احساسات انسانی داشته باشند و ایجاد حس لامسه در ربات ها نیز محقق شده است. این دستاورد را می‌توان به واقعیت پیوستن همان ایده‌های فیلم‌های علمی-تخیلی تعبیر کرد؛ رباتی که می‌تواند ناراحتی و خوشحالی را درک کند و در روزهای سخت همراه انسان‌ها باشد.

ربات‌های امروزی در حوزه‌های مختلف به کمک انسان‌ها آمده‌اند. با این حال هنوز کارهای بسیاری در حوزه ربات‌ های هوش مصنوعی باید انجام شود. همکاری میان ماشین و انسان نوید آینده‌ای روشن را می‌دهد که در آن ماشین و انسان نقاط ضعف یکدیگر را پوشش می‌دهند و نقاط قوتشان را به اشتراک می‌گذارند.

PAIR؛ ربات هوش مصنوعی فارسی

دنیای هوش مصنوعی در سال‌های اخیر پیشرفت زیادی کرده است و کشورهای زیادی در توسعه این فناوری سرمایه‌گذاری کرده‌اند. کشورمان ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست و در زمینه ساخت ربات‌های مبتنی بر هوش مصنوعی، گام‌هایی مؤثر برداشته است. «ربات هوش مصنوعی فارسی» با نام اختصاری PAIR، یک سیستم رباتیک پیشرفته است که اخیراً رونمایی شده است. این ربات به عنوان دستیار آموزشی برای دانشجویانی که در رشته‌های مهندسی، علوم کامپیوتر، ریاضیات و سایر رشته‌های مرتبط تحصیل می‌کنند، از سوی محققان دانشگاه صنعتی شریف طراحی و ساخته شده است. از طرفی PAIR می‌تواند به پروژه‌های تحقیقاتی مرتبط با این رشته‌ها کمک کند و نیز به حل مشکلات پیچیده از طریق الگوریتم‌های یادگیری ماشینی مانند شبکه‌های یادگیری عمیق و تکنیک‌های پردازش زبان طبیعی کمک کند، تا بتواند دستورات گفتاری کاربران را درک نماید.

اهمیت ربات هوش مصنوعی فارسی

ربات هوش مصنوعی فارسی از چند جزء اصلی تشکیل شده است:

۱- یک نیم‌تنه انسان‌نما که قدرت محاسباتی لازم برای عملیات را در خود جای داده است.

۲- چندین حسگر از جمله دوربین، میکروفون و حسگرهای لمسی که بر روی دست‌های ربات قرار گرفته‌اند و به آن اجازه می‌دهند به طور مستقیم از طریق ژست‌ها یا قابلیت‌های تشخیص گفتار بسته به تنظیمات ترجیحی کاربر، با انسان تعامل داشته باشند.

علاوه بر این، ربات هوش مصنوعی فارسی دارای نرم‌افزار تشخیص چهره است، تا بتواند افرادی را که در حین تعامل به او نزدیک می‌شوند، تشخیص دهد. این ربات ویژگی منحصربه‌فردی دارد که می‌تواند در طول زمان وظایفی را که از سوی کاربران به او محول می‌شود، یاد بگیرد و به همین دلیل، در انجام برخی وظایف، کارآمدتر از قبل می‌شود. این امر به طور بالقوه می‌تواند منجر به کارایی بیشتر در محیط‌های کاری همچون کارخانه‌ها و انبارها شود. علاوه بر این، چه‌بسا PAIR در آینده‌ای نزدیک، این توانایی را خواهد یافت که به متخصصان پزشکی کمک کند، تا آن‌ها بتوانند بیماران را با استفاده از داده‌های جمع‌آوری‌شده از منابع مختلف همچون سوابق بیمار و قرائت علائم حیاتی گرفته‌شده در طول ویزیت، تشخیص دهند.

در حقیقت، ربات هوش مصنوعی فارسی را می‌توان نقطه‌عطفی بزرگ در سطح جهانی محسوب کرد، چراکه با توجه به پیشرفت‌های مشابهی که در سایر نقاط جهان در این زمینه انجام گرفته است، می‌توان دریافت که تا چه حد در راستای توسعه ماشین‌های هوشمند پیشرفت حاصل شده است و این موضوع، فعالیت‌های روزانه‌ای را که از طریق این فناوری انجام می‌گیرد و نتیجه آن، بهبود قابل‌توجه سطح زندگی خواهد شد، رشد خواهد داد.

در مجموع، ربات‌های هوش مصنوعی قطعاً در آینده نقش بیشتری در زندگی روزمره ما خواهند داشت و چه‌بسا به‌تدریج از دنیای صنعتی و علمی خارج شوند و وارد زندگی روزمره انسان‌ها گردند.

هوش مصنوعی و ربات

مزایای ادغام هوش مصنوعی در ربات‌ها

مزایای پیوستگی و ادغام هوش مصنوعی در ربات‌ها از این قرارند:

مراقبت اجتماعی

مهمترین مزیت پیوستگی و ادغام هوش مصنوعی با ربات‌ها، مراقبت اجتماعی است. آن‌ها می‌توانند با چت‌بات مانند مهارت‌های اجتماعی و پردازنده‌های پیشرفته، مردم به‌خصوص افراد مسن را راهنمایی کنند.

کمک به صنعت کشاورزی

پیوستگی هوش مصنوعی در ربات‌ها به صنعت کشاورزی کمک می‌کند. در واقع، این ربات هوش مصنوعی کار کشاورز را سبک‌تر می‌کنند.

کمک به بخش نظامی

در بخش نظامی نیز ربات‌های نظامی می‌توانند از طریق آشکارسازهای کلامی و بینایی، جاسوسی کنند و با جایگزینی پیاده‌نظام، جان انسان‌ها را نجات دهند.

کمک به مخاطرات طبیعی

ادغام هوش مصنوعی در ربات‌ها می‌تواند در آتشفشان‌ها، اقیانوس‌های عمیق، مکان‌های بسیار سرد یا حتی در فضایی که معمولاً انسان نمی‌تواند زنده بماند، استفاده شود.

کمک به بخش بهداشت و درمان

این پیوستگی می‌تواند در بخش پزشکی و مراقبت‌های بهداشتی نیز مورد استفاده قرار گیرد، زیرا ربات هوش مصنوعی می‌تواند جراحی‌های پیچیده‌ای را انجام دهد که احتمال خطای انسانی در آن جراحی‌ها بیشتر است.

فناوری‌های هوش مصنوعی

ربات‌ها و بهره‌مندی از فناوری‌های هوش مصنوعی

ربات هوش مصنوعی از طریق برنامه‌های هوش مصنوعی کنترل می‌شود و از فناوری‌های هوش مصنوعی مختلفی مانند بینایی کامپیوتر، پردازش زبان طبیعی، محاسبات لبه و … استفاده می‌کند. برخی از فناوری‌های هوش مصنوعی مورد استفاده برای ربات‌ها به شرح زیرند:

بینایی کامپیوتر

ربات‌ها نیز می‌توانند ببینند و این کار به وسیله یکی از فناوری‌های محبوب هوش مصنوعی به نام بینایی کامپیوتر (Computer vision) امکان‌پذیر است. بینایی کامپیوتر، در صنایعی همچون بهداشت و درمان، سرگرمی، نظامی، معدن و… نقش مهمی ایفا می‌کند. این فناوری یکی از حوزه‌های مهم هوش مصنوعی است که به استخراج اطلاعات معنادار از تصاویر، ویدئوها و ورودی‌های بصری کمک کرده بر اساس آن اقدام می‌کند.

بینایی کامپیوتر

پردازش زبان طبیعی

 پردازش زبان طبیعی (NLP) برای دادن دستورات صوتی به ربات‌ هوش مصنوعی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این موضوع، یک تعامل قوی بین انسان و ربات ایجاد می‌کند. NLP حوزه خاصی از هوش مصنوعی است که ارتباط بین انسان و ربات را امکان‌پذیر می‌کند، به طوری که از طریق تکنیک NLP، ربات می‌تواند زبان انسان را بفهمد و بازتولید کند. حتی ربات‌ها از طریق پردازش زبان طبیعی به عنوان یکی از فناوری‌های هوش مصنوعی می‌توانند کاربردهای رایجی مانند یادگیری لهجه را بیاموزند و نحوه صحبت کردن انسان‌ها را پیش‌بینی کنند.

محاسبات لبه

محاسبات لبه در ربات‌ها به عنوان ارائه‌دهنده خدمات یکپارچه‌سازی، آزمایش، طراحی و شبیه‌سازی ربات تعریف می‌شود. محاسبات لبه در رباتیک مدیریت داده بهتر، هزینه اتصال کمتر، اقدامات امنیتی بهتر، اتصال قابل اعتمادتر و بدون وقفه را فراهم می‌کند.

فناوری هوش در ربات

یادگیری تقویتی

یادگیری تقویتی به عنوان یکی از فناوری‌های هوش مصنوعی، عاملی را قادر می‌سازد، تا محیط اطرافش را شناسایی کرده کاوش کند، اقداماتی را انجام دهد و به طور خودکار از تجربه یا بازخورد برای هر عمل بیاموزد. در واقع، یادگیری تقویتی، برای توسعه توالی تصمیمات و دستیابی به اهداف در محیط نامشخص و بالقوه پیچیده استفاده می‌شود. ربات‌ها از طریق یادگیری تقویتی محیط را کاوش می‌کنند و از طریق آزمایش درباره آن اطلاعات کسب می‌کنند. یادگیری تقویتی چارچوبی را برای طراحی و شبیه‌سازی رفتارهای پیچیده و مهندسی‌شده در اختیار ربات‌ها قرار می‌دهد.

دیگر ویدیوهای هوش مصنوعی را در هوشیو تماشا کنید.

میانگین امتیاز / ۵. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]