پوشش رسانه‌ای جیتکس ۲۰۲۴ | با ما همراه باشید

Filter by دسته‌ها
chatGTP
ابزارهای هوش مصنوعی
اخبار
گزارش
تیتر یک
چندرسانه ای
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
دانش روز
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
رویدادها
جیتکس
کاربردهای هوش مصنوعی
کتابخانه
اشخاص
شرکت‌های هوش مصنوعی
محصولات و مدل‌های هوش مصنوعی
مفاهیم
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
مقاله
 هوش مصنوعی ربات‌های هوشمند را ادب می‌کند!

هوش مصنوعی ربات‌های هوشمند را ادب می‌کند!

زمان مطالعه: < 1 دقیقه

تعدادی از متخصصین هوش مصنوعی در آلمان توانسته‌اند نرم‌افزاری را برنامه‌نویسی کنند که می‌تواند رفتار نژادپرستانه را در ربات‌های هوشمند کشف کند. تجهیز این نرم‌افزار به هوش مصنوعی سبب شده تا بتواند به راحتی هر واژه‌ای در بیان ربات‌ها که جنبه نژادپرستانه داشته باشد را تشخیص دهد.

یکی از طراحان این برنامه اذعان داشته است: «ربات‌هایی که ما می‌سازیم ممکن است به خاطر کدگذاری ماژول‌های غیراستاندارد در ارائه سرویس محدودیت ایجاد کرده و به تمامی کاربران به طور یکسان خدمات‌دهی نکنند. این موضوع باعث شد تا با کمک هوش مصنوعی از افزایش این نوع واکنش در ربات‌ها جلوگیری کنیم.

گفتنی است که این نرم‌افزار دارای یک هسته مرکزی اطلاعات است که در آن بالغ بر 7/1 میلیون مورد رفتار نژادپرستانه هم از سوی ربات‌ها و هم از سوی انسان‌ها ثبت گردیده است. از طرفی میزان قدرت یادگیری این برنامه محدودیت ندارد و این یعنی با گذر زمان توانایی کنترل و نظارت بر کاربران و ربات‌های هوشمند گوناگونی را به دست می‌آورد».

ربات‌های هوشمند

برخوردهای نژادپرستانه

امروزه تعدادی از ربات‌ها توانایی درک برخوردهای نژادپرستانه را ندارند. به بیان دیگر این رفتارهای نادرست انسان است که منشأ یادگیری ربات‌ها شده و باعث بروز رفتارهای نژادپرستانه در آن‌ها می‌شود. به عنوان نمونه در یک مورد اخیر رفتار نژادپرستانه، یک ربات این‌طور اظهار می‌کند که «سفید پوست‌ها از جایگاه اخلاقی بهتری از سیاه پوست‌ها برخوردارند».

این موضوع باعث شده است تا متخصصان به این نتیجه‌گیری برسند که هر چه زودتر باید شاکله‌های یادگیری ربات‌ها را بازنویسی کنند تا کاربران امکان تحمیل سلیقه خودشان به ربات‌ها را نداشته باشند. چراکه با رشد روزانه حضور ربات‌های دارای هسته هوش مصنوعی، شدت رفتارهای نژادپرستانه نیز به طرز نگران‌کننده‌ای در آینده نزدیک افزایش خواهد داشت.

بنابراین بدون شک به‌کاربردن نرم‌افزارهای کاربردی که دارای الگوریتم استاندارد و هماهنگ با ارزش‌های اخلاقی باشد، خواهد توانست رابطه بین ربات‌ها و انسان را بهتر کند. گفتنی است که این نرم‌افزار از سوی متخصصین آلمانی در فواصل زمانی کوتاه‌مدت به‌روزرسانی می‌شود تا به سرعت ایرادات آن برطرف گردد.

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید

میانگین امتیاز / 5. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]