پوشش رسانه‌ای جیتکس ۲۰۲۴ | با ما همراه باشید

Filter by دسته‌ها
chatGTP
ابزارهای هوش مصنوعی
اخبار
گزارش
تیتر یک
چندرسانه ای
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
دانش روز
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
رویدادها
جیتکس
کاربردهای هوش مصنوعی
کتابخانه
اشخاص
شرکت‌های هوش مصنوعی
محصولات و مدل‌های هوش مصنوعی
مفاهیم
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
مقاله
 ضرورت کاربست هرچه بیشتر هوش مصنوعی در صنایع گوناگون کشور 

ضرورت کاربست هرچه بیشتر هوش مصنوعی در صنایع گوناگون کشور 

زمان مطالعه: 2 دقیقه

به گزارش تحریریه هوشیو و به نقل از خبرگزاری آنا، دکتر حسین زینلی، عضو هیئت‌علمی دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی امیرکبیر، در گفتگو با این خبرگزاری ضمن برشمردن فوایدی که هوش مصنوعی توانسته است طی یک دهه اخیر در صنایع گوناگون جهان ایجاد کند، بر ضرورت کاربست فناوری‌های نوظهور در صنایع متفاوت کشور تأکید کرد.

ایشان در گفتگو با گروه علم و فناوری این خبرگزاری تصریح کرد که فناوری‌های نوظهور عموماً به دو دسته تقسیم می‌شود. فناوری رباتیک و فناوری هوش مصنوعی. فناوری رباتیک در حوزه مکانیک کاربرد دارد. به طور مثال با ساخت و طراحی ربات‌های هوشمند، بهره‌وری در بسیاری از صنایع افزایش‌یافته است. زیرا ربات‌ها بدون خطا و با دقت کافی و هزینه بسیار اندک، فرایندهای گوناگون در صنایع و کارخانجات را انجام می‌دهند. نمونه آن استفاده از پهپاد در صنعت کشاورزی است که با بهره‌مندی از فناوری پردازش تصویر، می‌تواند مناطق آفت‌زده زمین کشاورزی را شناسایی کرده و سم‌پاشی کند. یا حتی در صنایع رب و کمپوت‌سازی، ربات‌ها با تکیه بر فناوری تحلیل تصویر، می‌توانند میوه‌های معیوب را از نوع سالم آن جدا سازند و جایگزین فعالیت یدی شوند.

صنایع گوناگون

درک زبان طبیعی

ایشان همچنین افزودند دسته دیگر فناوری‌های نوظهور، مربوط به درک زبان طبیعی به کمک هوش مصنوعی است. پلتفرم‌هایی که بتوانند این فناوری را دریافت کنند، قادر خواهند بود تا با تبدیل گفتار انسانی به متن و سپس دستور، بسیاری از فرایندهای زندگی را هوشمندسازی کنند. این فناوری در حال حاضر در ربات‌های انسان‌نما در حال تکامل است. به نحوی که این ربات‌ها می‌توانند دارای زبان بدن باشند و از طریق آن به گفتار انسانی واکنش نشان دهند.

ایشان در ادامه افزودند، توسعه هوش مصنوعی کشور باید در سه حوزه پیش برود. داده، سخت‌افزار و نیروی انسانی. این عضو هیئت‌علمی دانشگاه تصریح کرد که در این زمینه‌ها باید بیشتر کار کنیم و در حال حاضر وضعیت مطلوبی نداریم. به طور مثال دانشگاه ترتیب مدرس، تعداد قابل توجهی نیروی انسانی ماهر در زمینه هوش مصنوعی در مقطع لیسانس ترتیب کرده است. اما اغلب آن‌ها به خارج از کشور مهاجرت می‌کنند. همچنین، زیرساخت‌های داده‌ای کشور که به طور ویژه مربوطه به نبود یا کمبود سخت‌افزارهای لازم برای پردازش‌های هوش مصنوعی است، باعث شده تا نتوانیم داده کافی برای تقویت هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی داشته باشیم. در مجموع این نکات نشان می‌دهد که باید بیش از گذشته در کاربست هوش مصنوعی در صنایع گوناگون کشور بکوشیم.

جدیدترین اخبار هوش مصنوعی ایران و جهان را با هوشیو دنبال کنید

میانگین امتیاز / 5. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]