40 گام به سوی آینده‌ای هوشمند - مجموعه وبینارهای رایگان در حوزه هوش مصنوعی
Filter by دسته‌ها
chatGTP
ابزارهای هوش مصنوعی
اخبار
تیتر یک
چندرسانه ای
آموزش علوم داده
اینفوگرافیک
پادکست
ویدیو
دانش روز
آموزش‌های پایه‌ای هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی
یادگیری بدون نظارت
یادگیری تقویتی
یادگیری عمیق
یادگیری نیمه نظارتی
آموزش‌های پیشرفته هوش مصنوعی
بینایی ماشین
پردازش زبان طبیعی
پردازش گفتار
چالش‌های عملیاتی
داده کاوی و بیگ دیتا
رایانش ابری و HPC
سیستم‌‌های امبدد
علوم شناختی
دیتاست
رویدادها
کاربردهای هوش مصنوعی
کسب‌و‌کار
تحلیل بازارهای هوش مصنوعی
کارآفرینی
هوش مصنوعی در ایران
هوش مصنوعی در جهان
مقاله
 5 نکته برای دریافت پاسخ بهتر در ChatGPT

5 نکته برای دریافت پاسخ بهتر در ChatGPT

ربات‌های چت هوش مصنوعی مانند ChatGPT توانایی‌های چشمگیری دارند اما گاهی اوقات آن‌ها در پاسخ به یک درخواست، جوابی می‌دهند که اصلا منطبق با این توانایی‌ها نیست. حتما برای شما نیز این اتفاق افتاده است که پس از دریافت پاسخ از جانب چت‌بات‌های هوش مصنوعی، به خودتان می‌گویید، درخواست و سوال من که جوابش این نیست.

شاید جالب باشد بدانید بیشتر خطاهایی که در پاسخ شما ظاهر می‌شود، به نقص‌های موجود در ربات‌های چت هوش مصنوعی مربوط نمی‌شود و به دلیل نحوه‌ی بیان درخواست از سوی شما اتفاق می‌افتد. برای این که پاسخ درستی از ربات‌های چت هوش مصنوعی دریافت کنید، باید نکاتی را در حین درخواست از آن‌ها رعایت کنید تا پاسخ‌های هوشمندانه، بهتر و منطبق به درخواست داده شده را برای شما ارائه دهند.

در یک کار آزمایشی که توسط یکی از کاربران ChatGPT صورت گرفته است، نکاتی مورد آزمایش قرار گرفته است که در صورت رعایت آن‌ها می‌توان نتیجه‌ی بهتری را از این ربات برای درخواست‌های خود دریافت کرد.

در این مطلب همراه ما باشید تا 5 نکته‌‌ی مهم که باعث می‌شود پاسخ بهتری از  ربات ChatGPT دریافت کنید را به شما معرفی کنیم.

 از ربات چت بخواهد تا مانند یک متخصص عمل کند

این نکته به این موضوع اشاره می‌کند که ما از ChatGPT بخواهیم تا نقش یک متخصص را در زمینه‌ای که از آن درخواست می‌شود، ایفا کند و پیش از ارائه پاسخ به درخواست شما، با پرسیدن سوالاتی درباره‌ی موضوع، پاسخ دقیق‌تری برای درخواست شما ارائه کند.

به‌عنوان مثال از ChatGPT درخواست شد تا به عنوان یک دانشمند در زمینه‌ی آب‌وهوا و تغییرات آب‌وهوایی، پیش از ارائه پاسخ، سوالاتی را از سطح دانش فرد بپرسد و سپس پاسخ ارائه دهد. در پاسخ به این درخواست، ChatGPT به صورت زیر عمل کرده است: خوشحال خواهم شد تا در مورد علم آب‌و‌هوا به شما کمک کنم و به سوالات شما در این زمینه پاسخ دهم. برای درک بهتر نیازهای شما و ارائه مناسب‌ترین اطلاعات، به سوالات زیر پاسخ دهید:

1- در حال حاضر سطح دانش شما در مورد تغییرات آب‌و‌هوایی چقدر است؟ (مبتدی، متوسط، پیشرفته)

2-  آیا به موضوع خاصی از تغییرات آب‌و‌هوایی علاقه دارید؟ (به عنوان مثال، علل، اثرات، راهبردهای کاهش، سیاست، تحقیقات علمی)

3- آیا منطقه‌ی جغرافیایی خاصی مد نظر شما است یا به تغییرات آب‌و‌هوایی در سطح جهان علاقه دارید؟

4-  آیا تحولات اخیر یا رویدادهای خاصی در ارتباط با تغییرات آب و هوایی وجود دارد که شما به آن علاقه خاصی داشته باشید؟

پاسخ های شما به این سوالات به من کمک می‌کند تا پاسخ هایم را متناسب با علایق و سطح دانش شما تنظیم کنم.

 از ربات چت بخواهید تا پاسخ را به زبان ساده ارائه کند

در موضوعات پیچیده، از چت‌بات بخواهید تا پاسخ و مفاهیم مربوط به درخواست شما را به زبان ساده برایتان ارائه دهد. این درخواست باعث می‌شود تا پاسخ ارائه شده از سوی چت‌بات، برای شما به راحتی قابل درک باشد.

به عنوان مثال درخواست شد، درهم‌تنیدگی کوانتومی را به زبان ساده توضیح دهید، و یک مثال واقعی برای آن ارائه دهید تا به من در درک مفهوم آن بهتر کمک کند.

پاسخ: درهم‌تنیدگی کوانتومی یک پدیده‌ در فیزیک کوانتومی است که ارتباط بین دو ذره را بیان می‌کند. در این پدیده، وضعیت یک ذره به سرعت بر دیگری اثر می‌گذارد و فاصله‌ی آن‌ها از یکدیگر اهمیتی بر این موضوع ندارد. با توجه به اینکه این پدیده درک معمول از فضا و زمان را به چالش می‌کشد، شاید کمی غیرعادی به نظر برسد.

ذکر یک مثال واقعی:

فرض کنید یک جفت دستکش جادویی دارید. طی اتفاقی، یکی از آن‌ها را به دوستتان می‌دهید و دوست شما به یک کشور دیگر در آن سر دنیا سفر می‌کند. هر زمان که آن دستکشی که دست شما است را بپوشید، دستکش دست دوستتان به سرعت تغییر وضعیت می‌دهد. یعنی اگر شما دستکش را در دست راست خود بپوشید، دستکش دوست شما به دستکش دست چپ تبدیل خواهد شد و برعکس. این ارتباط مرموز بین دستکش‌ها مانند درهم‌تنیدگی بین ذرات کوانتومی و اثر آن‌ها بر یکدیگر است.

 از ربات بخواهید منطق و استدلال خود را به صورت تیتروار (نکات بولت‌دار) بیان کند

برای آن که به درک درستی از طرز فکر ChatGPT برسید، از این ربات بخواهید تا منطق و استدلال خود را درمورد یک موضوع به صورت تیتروار بیان کند. این روش، درک زنجیره فکری هوش مصنوعی را آسان‌تر می‌کند.

به عنوان مثال: اثرات اقتصادی مثبت اتوماسیون گسترده چیست؟ لطفا استدلال خود را به صورت تیتروار بیان کنید.

پاسخ: اثرات مثبت اقتصادی شامل

  • افزایش کارایی: اتوماسیون می‌تواند با انجام سریع‌تر و دقیق‌تر کارها نسبت به انسان‌ها، کارایی را به طور قابل توجهی افزایش دهد. این مزیت می‌تواند منجر به افزایش بازدهی در صنایع مختلف شود.
  • کاهش هزینه: کاهش هزینه‌های نیروی کار به دلیل استفاده از نفرات کمتر برای کارهای تکراری و دستی.هزینه‌های تولید کمتر می‌تواند منجر به تولید کالاها و خدمات ارزان‌تر برای مصرف‌کنندگان شود.
  • رشد اقتصادی: افزایش بهره‌وری و کارایی می‌تواند باعث رشد اقتصادی شود. شرکت‌ها می‌توانند پس‌اندازهای حاصل از اتوماسیون را در نوآوری و توسعه بیشتر، سرمایه‌گذاری کنند.
  • ایجاد شغل در بخش‌های جدید: اتوماسیون می‌تواند منجر به ظهور صنایع جدید و فرصت‌های شغلی جدید در بخش‌های فناوری، نگهداری و برنامه‌نویسی شود.

از ربات بخواهید تا به دنبال دیدگاه‌های مختلف باشد

چت‌بات را برای بررسی موضوع از زوایا و دیدگاه‌های مختلف، تشویق کنید. این درخواست باعث می‌شود تا یک پاسخ جامع و کامل از مسائل پیچیده برای شما ارائه دهد.

به عنوان مثال، درخواست شد تا نقش نسخه‌ی فیزیکی کتاب‌ها را در عصر دیجیتال از دو دیدگاه مختلف (یک کتابدار، یک ناشر کتاب الکترونیکی) بیان کند.

دیدگاه کتابدار

به‌عنوان یک کتابدار، من معتقدم که کتاب‌های فیزیکی، در عصر دیجیتال نیز از جایگاه مهمی برخوردارند. این کتاب‌ها تجربه‌هایی همچون لمس کتاب، بوی کاغذ، ورق زدن و  احساساتی که از طریق دست زدن به کتاب ایجاد می‌شوند را برای خوانندگان ایجاد می‌کنند. این در حالی است که کتاب‌های الکترونیکی چنین تجربه‌ای را به همراه ندارند. کتابخانه‌ها به عنوان یک مرکز اجتماعی، امکان دسترسی به طیف وسیعی از منابع را برای کاربران خود فراهم می‌کنند؛ که می‌تواند نقش مهمی در رقم زدن شرایط بالا ایفا کند. علاوه‌ بر این، کتابخانه‌ها می‌توانند از متون و کتاب‌های تاریخی و نادر نگهداری کنند و آن‌ها را برای نسل‌های آینده حفظ کرده و امکان دسترسی به آن‌ها را برای کاربران خود ایجاد کنند.

دیدگاه ناشر کتاب‌های الکترونیکی

از دیدگاه یک ناشر کتاب‌های الکترونیکی، علیرغم جذابیتی که نسخه‌ی فیزیکی یک کتاب می‌تواند داشته باشد، کتاب‌های الکترونیکی نیز به دلیل سازگاری با سبک زندگی مدرن، می‌توانند با این نسخه‌ها همزیستی کرده و مورد استفاده قرار بگیرند.

از نظر او، ظهور کتاب‌های الکترونیکی فرصت فوق‌العاده‌ای را برای اینکه همه مردم جهان به کتاب‌های مختلف دسترسی داشته باشند، فراهم می‌کند. این گونه کتاب‌ها از مزایایی همچون سهولت در جابجایی، قابلیت دسترسی در هر نقطه از جهان، شخصی‌سازی فونت و اندازه‌ی آن، یادداشت‌برداری در درون کتاب و نشانه‌گذاری نکات مهم برخوردار هستند.

علاوه بر این، به دلیل عدم استفاده از کاغذ در فرآیند چاپ و انتشار کتاب‌های الکترونیکی، این کتاب‌ها با  محیط‌زیست بسیار سازگار بوده و به عبارت بهتر دوستدار آن هستند.

همچنین این کتاب‌ها  علاوه بر مزایای ذکر شده از ویژگی‌ تعاملی نیز برخودارند، این موضوع می‌تواند با ایجاد جذابیت خاصی برای یادگیری مطالب آموزشی، بر میزان یادگیری آن‌ها موثر باشد.  

از ربات بخواهید تا نمونه موردی در دنیای واقعی ارائه دهد

از ربات چت بخواهید که پاسخ‌های خود را با ارائه مثال واقعی یا نمونه موردی از دنیای واقعی، نشان دهد. این موضوع می‌تواند به درک و یادگیری بهتر پاسخ‌های ارائه شده، کمک کند.

به عنوان مثال، درخواست شد تا مفهوم نوآوری مخرب در کسب‌وکار را توضیح دهید، و یک مطالعه موردی دقیق از شرکتی که با موفقیت این استراتژی را اجرا کرده است، ارائه دهد.

پاسخ: مفهوم نوآوری مخرب به فرآیندی اشاره دارد که طی آن یک شرکت کوچک و با منابع محدود، شرکت‌های دیگر را با موفقیت به چالش می‌کشد. به عبارت بهتر، شرکت‌های کوچک با این نوآوری با ارائه محصولات و خدمات ساده‌تر، مقرون‌به‌صرفه‌تر و در دسترس‌تر برای نیازهایی که نادیده گرفته شده‌اند؛ جایگاه خود را در بازار تثبیت کرده و با به چالش کشیدن شرکت‌های بزرگ‌تر به رشد آن فکر می‌کنند.

نوآوری مخرب از ویژگی‌هایی همچون محصولات و خدمات ساده‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر، تعیین نیازهای نادیده گرفته شده به عنوان هدف، رشد تدریجی در بازار و دگرگونی در بازار و شرکت‌های عرضه‌کننده‌ی خدمات، برخوردار است.

مطالعه موردی: نتفلیکس

در زمان استفاده از ChatGPT و سایر ربات‌های چت هوش مصنوعی، اگر از این نکات استفاده کنید، می‌توانید به اطلاعات دقیق‌تر، جامع‌تر و کاربردی‌تری از موضوع مورد درخواست، دست پیدا کنید. درواقع باید این نکته را به یاد داشته باشید که زمانی می‌توانید از این ربات‌ها پاسخ‌های هوشمندانه و مرتبط دریافت کنید که درخواست خود را بهتر و جامع‌تر مطرح کنید. بنابراین می‌توانید با ترکیب این نکات و یا به صورت جداگانه، به پاسخ‌های مدنظر خود برای درخواست ارائه شده، برسید.

همچنین این نکته را فراموش نکنید که چت‌بات‌های هوش مصنوعی هنوز در ابتدای راه خود هستند و با سرعت زیاد در حال تکامل هستند که می‌توانند در آینده تجربه‌ی بسیار بهتری را برای کاربران خود به همراه داشته باشند. در نسل‌های جدید با ارائه خدماتی همچون پشتیبانی از دریافت درخواست به روش‌های مختلف مانند صدا، تصویر و متن، کار با این چت‌بات‌ها بسیار راحت‌تر شده و پاسخ‌های منطقی‌تری ارائه شده و خواهد شد.

منبع: tomsguide

میانگین امتیاز / 5. تعداد ارا :

مطالب پیشنهادی مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[wpforms id="48325"]